W Centrum Pulmonologii i Torakochirurgii w Bystrej działa:
Pełnomocnik ds. Praw Pacjenta
Do zadań Pełnomocnika ds. Praw Pacjenta należy w szczególności:
monitorowanie przestrzegania praw pacjenta w oddziałach i poradniach Centrum przy współpracy z Pełnomocnikiem ds. Systemu Zarządzania Jakością i Akredytacji,
podejmowanie działań interwencyjnych w sytuacji naruszenia praw pacjenta,
ewidencjonowanie spraw wnoszonych do Pełnomocnika i prowadzenie dokumentacji,
przeprowadzanie cyklicznych szkoleń na temat praw pacjenta wśród pracowników Centrum
bieżące rozpatrywanie wniosków, uwag, skarg, pochwał zgłaszanych przez pacjentów i ich rodziny oraz przedstawicieli prawnych pacjentów,
Prawa pacjenta wynikają z obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa, w szczególności z ustawy o Prawach Pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta. Zbiór praw pacjenta jest umieszczony w ogólnodostępnym i widocznym miejscu, np. na tablicy informacyjnej w poszczególnych Oddziałach oraz innych komórkach organizacyjnych udzielających świadczeń zdrowotnych.
Pacjent ma prawo do:
świadczeń zdrowotnych odpowiadających wymaganiom aktualnej wiedzy medycznej;
informacji o swoim stanie zdrowia;
zachowania w tajemnicy, przez osoby udzielające świadczeń zdrowotnych;
informacji związanych z pacjentem, w szczególności z jego stanem zdrowia;
wyrażenia zgody albo odmowy na udzielenie świadczeń zdrowotnych;
zgłaszania działań niepożądanych produktów leczniczych;
zgłaszania działań niepożądanych;
poszanowania intymności i godności, w szczególności w czasie udzielania świadczeń zdrowotnych;
dokumentacji medycznej dotyczącej stanu zdrowia oraz udzielonych świadczeń zdrowotnych;
zgłoszenia sprzeciwu wobec opinii albo orzeczenia lekarza;